شرکت سی پکت

مرکز همکاری
|

info@cpect.ir | 09113939524 |01152330362

سی پکت

تکنولوژی و عصر دیجیتال

تکنولوژی و عصر دیجیتال سی پکت

کاربردهای منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه یک قطعه مهم در تجهیزات الکترونیکی بوده که برق مستقیم را به برق موردنیاز برای کارکرد مناسب تبدیل می‌کند. این دستگاه به طور معمول از یک ترانسفورماتور، دیودها، خازن‌ها و وسایل الکترونیکی دیگر تشکیل شده است. منبع تغذیه ورودی برق مستقیم یا متناوب را به خروجی برق مستقیم یا متناوب تبدیل کرده و در انواع تجهیزات الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و سایر وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود.

کاربردهای منبع تغذیه بسیار گسترده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • محصولات الکترونیکی تجاری و صنعتی
  • سیستم‌های کامپیوتری
  • شبکه‌های ارتباطی
  • دستگاه‌های پزشکی

انواع منبع تغذیه چیست؟

این قطعه منبعی برای تأمین برق موردنیاز دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی است و در انواع مختلفی وجود دارد. یکی از انواع رایج آن، منبع تغذیه خطی است که با استفاده از یک ترانسفورماتور و دیودها برق را به ولتاژ موردنظر تبدیل کرده و این منبع تغذیه عموماً با ولتاژ ثابت و جریان متغیر کار می‌کند. همچنین، منبع تغذیه دیگر، سوئیچینگ است که به‌عنوان یک قطعه پرکاربرد شناخته می‌شود. این نوع با استفاده از قدرت الکترونیکی، سرعت بالا و کارایی زیاد، برق را تبدیل می‌کند.

منبع تغذیه سوئیچینگ اغلب با ولتاژ و جریان ثابت کار می‌کند و برای انواع مختلف دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی مناسب است. در ادامه انواع منبع تغذیه را به‌صورت جزئی‌تر بررسی می‌کنیم:

منبع تغذیه DC

منبع تغذیه DC با استفاده از برق، ولتاژ تولید می کند. این نوع منبع تغذیه وابسته به نوع خود می تواند از یک منبع DC و یا حتی منبع برق AC، میزان انرژی مورد نیاز خودش را کسب کند.

بعضی از دستگاه های الکترونیکی باید از ولتاژ و جریان الکتریکی پایینی استفاده کنند، بدین منظور، ولتاژ برق شهری توسط دستگاه های عبور دهنده برق و کاهش دهنده جریان آن، برق را به ولتاژ پایین تری تبدیل می کنند و به وسیله خازن ها به DC تبدیل می شوند.

منبع تغذیه جریان بالا

این نوع مناسع تغذیه در صنعت های سخت و دشوار به کار گرفته می شوند.

عمل های صنعتی مانند جوشکاری و برشکاری از این نوع منبع تغدیه بهره می برند.

منبع تغذیه Ups

این منبع تغذیه، با نام منبع توان بی وقفه نیز شناخته میشود. اما چرا بی وقفه؟ به دلیل اینکه این منبع، انرژی برق را در داخل خود ذخیره می کند و بعد از قطعی برق نیز، می توان همچنان از برق با کمک منبع تغذیه UPS استفاده کرد.

عملکرد منبع تغذیه

همانطور که در مطالب قبلی شرح دادیم، منبع تغذیه توان الکتریکی را به بار الکتریکی تبدیل می کند و ما روزانه همچین اتفاقی را در پیرامون خود، هنگام استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر و همینطور تلویزیون میبینیم.

تبدیل توان الکتریکی با استفاده از منبع تغذیه (Power Supply) به ولتاژ، فرکانس ها و جریانات الکتریکی می باشد که ما هر روزه با این جریانات الکتریکی سروکار داریم.

منبع تغذیه کاربرد های گوناگونی در حرفه ها و همینطور مکان ها دارد، که در ادامه تمامی این مکان ها را برای شما شرح می دهیم.

  • از منبع تغذیه در تمامی مراکز آموزشی و پژهشی استفاده می شود بخصوص در رشته های مهندسی
  • منبع تغذیه نقش بسزایی در تامین انرژی مدارهای الکترونیکی دارد.
  • در ساخت و راه اندازی سیستم هایی همچون کامپیوتر و لپ تاپ
  • تامین انرژی برقی در جوشکاری
  • منبع برق در راه اندازی دستگاه DVR حفاظت کالا و حتی نصب دوربین مداربسته
  • در ساخت و راه اندازی صنعت نوری و لیزری
  • ساخت باطری

نصب منبع تغذیه به چه صورت است ؟

نصب منبع تغذیه بسیار کار راحتی می باشد، اگر شما ماژول منبع تغذیه را خریداری نکرده باشید، صرفا باید سوکت آن را به دستگاه و دیگری را به پریز متصل کنید.

دیدگاه

تکنولوژی و عصر دیجیتال سی پکت

سی پکت  با بیش از 18 سال سابقه درخشان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مشاور و مجری پروژه های دولتی و غیر دولتی

خدمات ما

جهت دریافت مشاوره فرم زیر را تکمیل کنید.

فرم اطلاعات مشتری

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید…

تمامی حقوق این سایت متعلق شرکت سی پکت می‌باشد.